شارك البودكاست

شركات كتيرة ممكن تشوف فكرة على ورق و تستثمر فيها ملايين الدولارات من غير أي ضمانات للنجاح و شركات اخرى تكون نفذت المشروع و بينجح بس مش عارفة تقنع المستثمرين بيها , و هتعرف على مدار الحلقة المستثمرين بيفكروا إزاي و إزاي تقدر تقنع اللي قدامك بفكرتك , ولو بتبحث عن مستثمر لازم تعرف الفرق بين المستثمر التقليدي و ال Venture Capital .

كل لما المغامرة تكون أكبر بيكون نسبة الخسارة عالية و لو نجحت هتكون نسبة المكسب بتكون عالية , و هنا تعرف تفرق بين المستثمر الشاطر اللي بيعرف أمتى ياخد الريسك و لية و بفلوس قد أية , سمعنا في الفترة الأخيرة عن شركات حصلت على إستثمارات بملاين و خسرت و شركات أخرى بتنجح جداً رغم إن الإسثمارات قليلة , هتعرف كل حاجة بالتفصيل في حلقة اليوم
وضيف حلقتنا القادمة هو رائد الأعمال و المستثمر وليد الخليل المدير التفيذي لشركة Den Venture Capital و اللي هيتكلم معانا أكتر عن الأستثمارات و ازاي بيعرف يستثمر فلوس في المشاريع الناجحة دايماً , و إنت لو رائد أعمال ازاي تقنع المستثمرين بأفكارك و كيف تتجنب الفشل , و إزاي أسس مصنع و هو في سن ال 26 و قدر ينجحة و إزاي تحول من رائد أعمال إلى مستثمر .

ا

الحلقة دي برعاية @Mrsool Egypt مرسول هي واحدة من أهم شركات التوصيل في مصر والوطن العربي وهي أحد الداعمين الاساسين لبودكاست بزنس بالعربي تقدروا تنزلوا ابليكشن مرسول من خلال اللينك https://bit.ly/3OIkt9u – خصم 30 ج.م. على اول 7 اوردر من مرسول لو استخدمت الكود (belarabi7) .

ALmentor Business
المنتور للأعمال, منصة تدريبية كاملة لشركتك، مزودة بلوحة تحكم قابلة للتخصيص بعلامتك التجارية، يمكنك من خلالها متابعة تدريب فريق عملك، وإنشاء خطة تعلم كاملة لهم، وتخصيص مسارات تعليمية لكل قسم من أقسام شركتك، والمزيد من المزايا الأخرى،
احصل على خصم يصل الى 50% لشركتك، عند التسجيل من هذا الرابط :
https://bit.ly/BusinessBelAraby

Series Navigation