شارك البودكاست

“ماكينة طباعة الفلوس”

لو رجعت بالزمن 20 سنة ورا وسألت عن طرق التسويق اللي ممكن تستخدمها عشان تستهدف جمهور معين وتصرف فلوس علشان تظهر قدامه..

هتلاقيها حاجات زي الـ TV أو الـ Magazines أو حتى الـ Direct Mail.

كل الاختيارات دي مكلفة جدا و نتائجها غير مضمونة وبتاخد وقت كبير عشان تجربها ومن الصعب انك تقيس وتحسن نتائجها..

بس في عصرنا الحالي، الوضع اختلف تماما..

دلوقتي تقدر تختار فئة معينة من الناس عندهم اهتمامات محددة وتظهر قدامهم بميزانية معقولة وتوقيت انت اللي تقدر تتحكم فيه..

وده السبب ان في ناس بتوصف الـ Paid Ads انها ماكينة طباعة الفلوس..

طبعا من أشهر منصات الاعلانات المدفوعة هي الـ Facebook

في الحلقة دي احنا متكلمناش عن ازاى اعمل اعلان وازاي اختار المنصة المناسبة وكل الكلام اللي ممكن تلاقيه في أي online course..

اتكلمنا عن ازاى تخطط وتنفذ الـ Campaign من ناحية الميزانية وازاي تقسمها على الـ user journey و ايه البديل لو معنديش ويب سايت عشان أستفيد بأكبر قدر من الإعلانات وايه أكتر أنواع كونتنت بتجيب نتايج وايه أهم العناصر اللي لازم أعملها A/B testing وكمان اتكلمنا عن الـ Influencers وازاي وامتى تحقق منهم أكبر استفادة.

لو انتا لسه بتبدأ في المجال أو أول مرة تعمل اعلانات البيزنس بتاعك، فغالبا الحلقة دي هتحتاج منك ورقة وقلم وتسمعها كذا مرة وتذاكر كل مصطلح بيتقال عشان تستفيد منها بأكبر قدر ممكن..

ضيف الحلقة هو أحمد شاهر وهو واحد من أصيع الـ Ads experts في ستارت ابس جالاكسي..

هو شاهر من النوع اللي مبيحبش يقعد في البيت وكان بيسجل معانا وهو قاعد في كافيه والصوت ممكن ميكونش بالجودة اللي متعودين عليها بس أنصح أي حد انه يتغاضى عن النقطة دي عشان الكلام اللي بيتقال غالبا مش هتلاقيه في حتة تانية ولو حصل هيبقى بفلوس وفلوس كتير كمان..

***
عايز تكبر شركتك وتشيل عن دماغك مشاكل التسويق من اول انك تلاقي خبراء في مجال تخصصك لحد الوصول لنتائج ملموسة؟ تقدر تبعتلنا من هنا: https://bit.ly/3vWybw7

لو انت خبير تسويق و عايز تشتغل مع خبراء بيكبروا أنجح الـ startups؟ تقدر تبعتلنا من هنا: https://bit.ly/33kD85k

Series Navigation<< عن الكوبي رايتنج مع راندا معتزعن الجمهور المستهدف مع علي سلامة >>