“رحلة المستخدم”
ممكن تفتكر ان عملية شراء منتجك/خدمتك هي الخطوة الأخيرة أو الأهم في رحلة المستخدم..
بس الحقيقة انها واحدة من خطوات كتير بيمر بيها كل عميل محتمل ومبتخلصش بمجرد ما يشتري..
ودي واحدة من أكبر الغلطات اللي بتحصل في شركات كتير وخصوصا الشركات الناشئة..
ولو انتا متابع للتطورات فغالبا سمعت عن مصطلح الـ growth وان من أساسياته انك تكون فاهم كويس أوي الـ marketing funnel أو الـ user journey..
عشان كده عملنا الحلقة دي مع عمر الغياط واتكلمنا عن أهمية فهم رحلة المستخدم وايه هي مراحلها المختلفة و ازاي اقيس النجاح في كل مرحلة وهل بتختلف تقسيمتها على حسب البزنس موديل وبعد ما احدد المراحل ازاي احدد المرحلة اللي هبدأ أركز عليها.
لو عايز تفهم أكتر عن تسويق النمو وكيفية تطبيقه على شركتك الناشئة ممكن دليل النمو السريع للشركات الناشئة يفيدك. ده كتاب PDF بسيط ممكن نبعته على الايميل الخاص بيك من خلال الرابط ده: https://bit.ly/Growth-PDF
- عن الكوبي رايتنج مع راندا معتز
- تقسيم ميزانية إعلانات الفيسبوك المدفوعة بالنسبة لرحلة العميل، أهم عنصر تبدأ باختباره وكيفية دمج الانفلوينسرز مع حملاتك الاعلانية بنجاح.
- عن الجمهور المستهدف مع علي سلامة
- مراحل رحلة المستخدم وازاي تقيس نجاح كل مرحلة والمفروض تركز على ايه منهم