شارك البودكاست

“بنبيع لكل الناس” 

قبل ما تعمل استراتيجية تسويق لأي منتج أو خدمة، غالبا هتدور على ال creative brief واللي بيكون موجود فيه ال target audience.

بس المشكلة ان كتير من أصحاب أعمال أو حتى من فريق التسويق نفسه بيغلطوا غلطة انهم بيبيعوا لكل الناس.

بس اللي محدش يعرفه انك عشان تبيع لكل الناس هتحتاج مجهود وفلوس ومصادر أكتر بكتير من لما تبيع لجمهور مستهدف أو target audience.

وده مبيكونش متوفر الا في شركات كبيرة زي بيبسى و فودافون مثلا.

عشان كده عملنا الحلقة دي مخصوص مع علي سلامة عشان نتكلم عن الـ   customer persona و ايه الهدف من وجودها و ايه الطرق اللي ممكن أعرف بيها الفئة المستهدفة للمنتج بتاعي والمفروض يكون عندي كام فئة و هل المفروض أهتم أكثر بدراسة جمهوري المستهدف ولا المنافسين.

 ***

عايز تكبر شركتك وتشيل عن دماغك مشاكل التسويق من اول انك تلاقي خبراء في مجال تخصصك لحد الوصول لنتائج ملموسة؟ تقدر تبعتلنا من هنا: https://bit.ly/3vWybw7

لو انت خبير تسويق و عايز تشتغل مع خبراء بيكبروا أنجح الـ startups؟ تقدر تبعتلنا من هنا: https://bit.ly/33kD85k

Series Navigation<< تقسيم ميزانية إعلانات الفيسبوك المدفوعة بالنسبة لرحلة العميل، أهم عنصر تبدأ باختباره وكيفية دمج الانفلوينسرز مع حملاتك الاعلانية بنجاح.مراحل رحلة المستخدم وازاي تقيس نجاح كل مرحلة والمفروض تركز على ايه منهم >>