شارك البودكاست

”الذكاء بتعريفه العام هو القدرة على الفهم والاستيعاب، لدينا ذكاء حسابي وهو أن تفهم الأرقام وتستوعب العمليات الحسابية، ولدينا ذكاء لغوي، وهو فهم المفردات وتركيب الجمل وغيرها، ولدينا ذكاء عاطفي، وهو فهم واستيعاب العواطف، ما هي العواطف؟ هي فهم استجابات الجسم لكل المواقف، فالذكاء العاطفي هو قدرتك كشخص على فهم واستيعاب مشاعرك“ هكذا يبدأ الدكتور محمد الحاجي الحاصل على دكتوراه في العلوم السلوكية والاجتماعية، والذي يعمل مديراً للتغيير السلوكي في العديد من الجهات ومستشاراً لعدة قطاعات حديثه، شارحاً معنى الذكاء بشكل عام، والذكاء العاطفي والاجتماعي بشكل خاص، ومدى أهميته في حياة الأفراد الشخصية والمهنية على حد سواء. تناول الحديث أهمية تحلي القادة بمزايا الذكاء الانفعالي والعاطفي، بما في ذلك قدرتهم على قراءة مشاعر الموظفين والقدرة على فهم نقاط قوتهم وضعفهم، واستثمار ذلك بشكل إيجابي. كما تطرق الدكتور الحاجي أيضاً إلى إمكانية تعزيز مهارات الذكاء العاطفي، وطرق ذلك، وأهم هذه المهارات في بيئة العمل بما في ذلك الاستماع وإدارة الغضب، وكيفية تقديم واستقبال الانتقاد. وتحدث الدكتور الحاجي عن أهمية ملاحظة ردود أفعال القادة والقدوات، ومراقبة استجابتهم للمواقف المختلفة، وكيف يساهم ذلك في تحسين شخصية الفرد. وحتى نصل إلى عنان السماء، أوصى ضيوفنا الشباب بألا يبخلوا على أنفسهم بتطوير مهارات الذكاء العاطفي سواء بالقراءة، أو بأخذ دورات تدريبية إن لزم الأمر لأن ذلك هو ما سيجعلهم يتميزون عن غيرهم في مجال العمل. اشترك في منصة مكان مسك https://hub.misk.org.sa/ar/ للاشتراك في قنوات البودكاست ليصلك كل جديد https://hub.misk.org.sa/ar/insights/p… توقيتات المحاور وتفصيلها في الحلقة:  معنى الذكاء العاطفي 1:55 أهمية الذكاء العاطفي في بيئة العمل 5:07 كيفية تعزيز مهارات الذكاء العاطفي 8:00 المقاييس العلمية الخمسة لتحديد السمات الشخصية 12:04 أهم مهارات الذكاء الاجتماعي التي يحتاج إليها الأشخاص في بيئات العمل 15:20 عن تلك القوانين غير المنطوقة التي يجب التعامل وفقها 22:00 “The general definition of intelligence is the ability to acquire and understand information. This concept involves mathematical intelligence, which requires discerning numerical patterns and understanding arithmetic operations. It also involves linguistic intelligence, which is the comprehension of words, syntax, etc., in addition to emotional intelligence, which is the understanding of emotions and what they are. It is defined as being aware of the body’s responses to all situations. Emotional intelligence is your ability as a person to understand your feelings.” This is how Mohammed Alhajji, Doctor of Behavioral and Social Sciences, director of behavioral change in many entities, and consultant in several modern sectors, initiated the discussion. He explained the meaning of intelligence in general and social intelligence in particular, and the important role it plays in personally and professionally. The discussion addressed the importance of emotional intelligence among leaders, including their ability to read the feelings of their employees, understand their strengths and weaknesses, and invest in them positively. Dr. Alhajji also discussed the possibility of enhancing emotional intelligence skills and the methods to achieve this, in addition to the most important skills in the work environment, including listening and anger management, and how to provide and receive criticism. Dr. Alhajji explained the importance of observing the reactions of leaders and role models, as well as monitoring their responses to different situations, and how this can help improve their personality. For youth to live up to their potential, our guest advised them to continuously develop their emotional intelligence skills, whether by reading or taking training courses if necessary because this will make them stand out in the business world.  

Series Navigation<< S1E12: الحلقة الثانية عشر: ختام الموسم<< S1حلقة خاصة – جولة مسك: الدمام<< S1E1: الحلقة الصفريةS1E2: الحلقة الثانية: الحياة بعد التخرج >>